شورش در شعر امل دنقل و نصرت رحمانی
نویسنده
چکیده مقاله:
شعر معاصر عربی و فارسی، فرآیندی است که میکوشد جایی برای بازتاب همهی دغدغههای انسانی داشته باشد. عواطف، اهداف، پیروزمندیها، ناکامیها و همهی مسائل انسانی، جایگاهی قابل توجه را در گسترهی آن دارا میباشند. از جملهی مسائل انسانی در عصر جدید، وجود محدودیتهایی است که انسان را از رسیدن به تعالی موردنظر باز میدارد؛ این محدودیتها گاهی در شکل عناصری بروز میکنند که به شکل اعجابانگیز خود را به زندگی انسان تحمیل کردهاند و شگفتتر این که انسان نیز به وجود آنها عادت میکند اما در این بین جانهای گرم و سرهای پرشوری، ظهور مییابند که بیمحابا به استقبال این موانع سترگ میروند و به کارزار با آنها میپردازند، امل دنقل مصری و نصرت رحمانی پارسیگو از این گروهاند. این نوشته بر آن است تا ضمن ارائهی نمایی کلی از پدیدهی شورش در شعر دو شاعر به مصادیق برجستهی این محدودیتها از قبیل خود، اجتماع، زمان و دنیای جدید پرداخته فصل مشترک رویارویی دو شاعر را با آنها به نمایش گذارد. نتیجهی حاصله از پژوهش نشان از آن دارد که وجود انگیزههای مشترک در حوزهی دو زبان، باعث شکلگیری تقابل همسان دنقل و رحمانی با محدودیتها گردیده است. واژههای کلیدی: امل دنقل، انسان، شعر معاصر عربی و فارسی، شورش، نصرت رحمانی.
منابع مشابه
بررسی نماد خورشید در شعر امل دنقل و شفیعی کدکنی
دو شاعر متعهّد و اجتماعی مصر و ایران؛ یعنی امل دنقل و شفیعی کدکنی، «خورشید» را به عنوان نمادی نو در مفاهیمی چون عدالت، آزادی، حقیقت و... به کار گرفتهاند. با نگاهی به شعر این دو شاعر درمییابیم که نماد خورشید، پیامآور امیدها، آرزوها و آرمانهای از دست رفته یا دست نایافتنیای است که غبار تیرۀ ابرهای ظلم و بیعدالتی و جهل، چون پردهای در مقابل تشعشع انوار حقیقت و عدالتپرور خورشید قرار گرفته است....
متن کاملبررسی نماد خورشید در شعر امل دنقل و شفیعی کدکنی
دو شاعر متعهّد و اجتماعی مصر و ایران؛ یعنی امل دنقل و شفیعی کدکنی، «خورشید» را به عنوان نمادی نو در مفاهیمی چون عدالت، آزادی، حقیقت و... به کار گرفته اند. با نگاهی به شعر این دو شاعر درمییابیم که نماد خورشید، پیامآور امیدها، آرزوها و آرمانهای از دست رفته یا دست نایافتنی ای است که غبار تیرۀ ابرهای ظلم و بیعدالتی و جهل، چون پرده ای در مقابل تشعشع انوار حقیقت و عدالتپرور خورشید قرار گرفته است....
متن کاملوجوه زیباشناختی تصویر و هماهنگی آن با عاطفه و اندیشه در شعر نصرت رحمانی
تصویر که بازتابی از عواطف و اندیشه های شاعر و راهی برای محسوس ساختن درونیات وی است، هنگامی ارزش بلاغی خواهد یافت که در راستای پروراندن اندیشه ها و عواطف سراینده قرار گیرد. هدف این مقاله نشان دادن کارکرد های هنری تصویر در شعر نصرت رحمانی و هماهنگی آن با عواطف و اندیشه های اوست که با روش توصیفی تحلیلی در دو محور تصاویر زبانی (Verbal Images) و تصاویر خیالی (Images Figurative) به تناسب ذهنیت ...
متن کاملواکاوی تطبیقی برخی مضامین ادبیات پایداری در شعر مهدی اخوان ثالث و امل دنقل
تلاش اصلی شاعر در ادبیات پایداری آن است که شعرش آینۀ دردها و رنجهای مردمی باشد که از ظلم حکومت خودکامه به ستوه آمدهاند. امید به آینده، نوید پیروزی، دعوت به مبازره و ایستادگی در برابر ظلم وستم و ستایش آزادی و آزادگی، از موضوعات اصلی ادب پایداری است. از سوی دیگر مکتب سلافی «روسی» در ادبیات تطبیقی، مکتبی جامعهگراست که براساس تشابهات ساختاری، ادبیات را مورد کاوش قرار میدهد. «جیرمونسکی» به عنوان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 4
صفحات 43- 64
تاریخ انتشار 2012-10-07
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023